Pengedar Shaklee Sungai Petani - 0134868608: APA ITU VERNIX CASEOSA PADA BAYI ??

7 November 2015

APA ITU VERNIX CASEOSA PADA BAYI ??

Untuk mommies/ibu/mama/umi yang pertama kali mesti tidak pasti apa tu vernix caseosa pada bayi... biasa slps bersalin baby diletakkam di dada kita kan..dan badan baby di penuhi dengan putih-putih di seluruh badan dan kepala.... ha itulah yang di panggil vernix caseosa... sebelum ni mesti tidak amik tahu kan... meh kenali lebih dekat mengenai vernix caseosa ni...

Apa itu Vernix caseosa???

Vernix caseosa adalah sejenis substansi lemak yang menyerupai keju. Zat ini berasal dari kelenjar minyak bayi dan terdiri dari sel minyak serta sel kulit yang telah mengelupas. Zat ini menutupi janin selama tiga bulan terakhir.
Bayi yang baru dilahirkan selalunya mempunyai selaput putih ni.
Vernix melindungi kulit bayi pada minggu pertama lepas dilahirkan.

Adalah dikatakan yang fungsi vernix adalah untuk:

✔ Memberi imuniti kepada baby
✔ Melembutkan kulit baby
✔ Mengelakkan kehilangan air
✔ Menolong mengekalkan suhu badan yang normal untuk baby sementara dia adjust sendiri 
 dengan dunia luar.

PERLUKAH DIBERSIHKAN???

Bagi bayi yang baru lahir yang memiliki vernix caseosa lalu tidak sama dengan masa kini. Selepas lahir, badan  bayi segera dibersihkan, termasuk usaha keras untuk membersihkan lemak yang melekat di wajah dan kulitnya. Kini, mengingat manfaatnya, lapisan ini lebih sering dibiarkan saja. Badan bayi dibersihkan dari sisa darah yang melekat di tubuhnya saja.

Jadi, jika bayi anda mempunyai vernix caseosa tak perlu dirisaukan, kecuali jika jumlahnya berlebihan. Dalam dua atau tiga hari, lapisan ini akan menyerap kembali oleh kulit bayi.

FAKTA LAIN MENGENAI VERNIX CASEOSA

1. Tidak semua bayi lahir dengan vernix caseosa di seluruh tubuhnya. Ada yang hanya di wajahnya, punggung, atau di lengan atas.

2. Pada beberapa bayi prematur, vernix caseosa-nya masih cukup tebal dibanding yang lahir cukup bulan.

3. Usaha berlebihan untuk membersihkan vernix caseosa boleh menyebabkan kesan pada kulit bayi, antara lain kerana tidak tahan terhadap bahan-bahan ysng di gunakan untuk membersihkan kulit bayi..

4. Vernix juga telah terbukti mengandung Anti GBS-membunuh komponen antimikroba! Jadi Berpikirlah dua kali untuk memandikanbayi Anda dalam sabun!

5. Vernix caseosa sebagai sistem pertahanan multi-komponen berdasarkan polipeptida, lipid, dan interaksi mereka.

6. Tak perlu tergesa-gesa untuk mandikan baby wangi-wangi dengan segala shampoo dan gel mandian baby pada hari2 pertama. Bau bayi yang dah diganti dengan bau artificial boleh mengganggu hormon rembesan susu dalam ibu.

7. Usap-usapkan vernix ke dalam kulit baby anda. JANGAN sapu-sapu dengan kasar dengan tuala. Kulit baby yang baru lahir masih sensitif.

Selalunya vernix ni akan diserap masuk dalam kulit baby. Rasa lembut je tangan kita lepas tu...




**sharing info pada kawan2 yang lain ye..semoga bermanfaat**
M♡m♡ H's

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

VITAMINS_SUPPLEMENTS SHAKLEE Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign